سه شنبه ٠٣ مرداد ١٣٩٦ - 
 


  چاپ        ارسال به دوست

راههای کنترل فشارخون بالا یا کشنده خاموش

فشارخون بالا عبارتست از افزایش فشار وارده از جریان خون به دیواره رگ‌های خونی.

عوامل موثر در تغییرات فشار خون در طول روز

  • در طول خواب فشار خون کاهش مي‌يابد.
  • تعداد تنفس و ضربان قلب در میزان فشار خون تاثیر دارد.
  • فعالیت فکری و جسمی ممكن است در فشار خون موثر باشد.
  • در طول شب فشار خون در افراد سالخورده و بیماران مبتلا به دیابت کمتر است.
  • سیگار فشارخون را به طور موقت افزایش می دهد.
  • مصرف سيگار، الكل و قهوه باعث افزایش فشار خون می‌شود.
  • پربودن مثانه در فشار خون موثر است.
  • كم‌خوابي و فشار عصبي فشار خون را افزایش می‌دهد.
  • عوامل محيطي ماند دما و سر وصدا بر ميزان فشار خون موثر هستند.

راههای کنترل فشار خون

پیشگیری از فشار خون بالا دارای مراحلی هست که عبارتند از:

  • پیشگیری اولیه
  • کاهش بروز و شیوع فشارخون بالا
  • کاهش بروز و شیوع عوامل خطرزای ابتلا به فشارخون بالا (چاقی – کم تحرکی – تغذیه نامناسب –واسترس های روحی)
  • کاهش وزن اضافی بدن: وزن خود را کاهش دهید و مراقب سایز دور کمر خود باشید.

تغییر رژیم غذایی

  • کاهش مصرف چربی و نمک رژیم غذایی

سدیم ، همیشه یکی از عوامل مضر و موثر در بروز بیماری هایی مانند ناراحتی های قلبی، فشارخون و استئوپروز بوده و هست. علاوه بر این، تحقیقات اخیر نشان می دهد مصرف بیش از حد نمک می تواند موجب افزایش احتمال ابتلا به سرطان های معده، مری و مثانه شود. برای مزه دار کردن غذا به جای نمک می توان از ادویه و چاشنی هایی مانند زنجبیل، سیر، فلفل سیاه، رازیانه، ریحان و ترخون استفاده کرد. هر یک از این گیاهان معطر دارای ترکیبات موثری برای پایین آوردن فشار خون هستند. سرکه نیز می تواند چاشنی خوبی برای مزه دار کردن غذا باشد.

  • خوردن غذاهای حاوی کلسیم بالا مثل لبنیات کم چرب

کلسیم یک ماده معدنی است که در استخوانها وجود دارد و کمبود آن موجب پوکی استخوان می‌شود و به میزان فراوان در شیر وجود دارد. بیشتر کلسیم در استخوانها و دندانها موجود است و تنها 1% آن در بقیه بدن وجود دارد که همین 1 درصد اعمال زیادی انجام می‌دهد، مثلاً انقباض همه ماهیچه‌های ما بسته به وجود کلسیم است. با بالا رفتن سن توده استخوانی به تدریج مواد معدنی‌اش را از دست می‌دهد و به دنبال آن عوارض از قبیل شکستگی انتهای استخوان ران ، روی هم جمع شدن ستون فقرات و ... روی می‌دهد. کمبود کلسیم موجب افزایش فشارخون و در نتیجه ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی می شود.
کلسیم در شیر ، ماست ، پنير وكشك وجود دارد. بستني نيز از منابع خوب كلسيم است ولي چون ميزان كالري آن بالاست ومي تواند موجب اضافه وزن وچاقي بشود در مصرف آن نبايد زياده روي كرد. مطالعات انجام شده نشان داده است در جوامعي كه منابع غذايي كلسيم مثل شير ولبنيات به ميزان توصيه شده مصرف مي شود ، شيوع فشار خون بالا كمتر است.

  • مصرف غذاهای حاوی پتاسیم بالا مثل موز، پرتقال، گوجه فرنگی و کیوی

پتاسيم يكي از مهمترين الكتروليت هاي موجود در بدن است كه باعث بهبود عملكرد كليه ها، غدد فوق كليوي، قلب، سلول هاي عصبي و عضلاني و نيز باعث حفظ تعادل آبي و اسيدي بدن مي‌شود. علائم كمبود آن در بدن شامل موارد زير است:
خستگي، خواب آلودگي، ضعف عضلاني، يبوست، نامنظمي ضربان قلب، تأخير در تخليه معدي.

1.   مصرف روزانه پنج نوبت میوه و سبزی

2.   مصرف حداقل دوبار در هفته ماهی

3.   مصرف گوشت بدون چربی

4.   مصرف نکردن و يا محدود كردن مصرف مواد غذایی آماده¬ی پرنمک مانند؛ فست فود، سوسيس، كالباس ترشيجات و چيپس

 

                                                                   عابدینی (سوپروایزر آموزشی بیمارستان زعیم)


١٧:٤٨ - شنبه ٢٣ بهمن ١٣٩٥    /    عدد : ٤٢٦٩٩    /    تعداد نمایش : ٣٣٠


برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید: